Werkpakket 1: Van legpuzzel naar ecosysteem

Je kunt náár een wijk kijken, maar je kunt ook vanuít een wijk kijken. En dan zie je toch vaak hele verschillende dingen. Je kunt een wijk zien als een legpuzzel, maar je kunt een wijk ook zien vanuit het eco-systeem dat het is. Wat zie jij als je naar een wijk kijkt? Hieronder vind je op volgorde van boven naar beneden: 

  • Het animatiefilmpje: Van legpuzzel naar ecosysteem
  • Vier werkplaten om samen de verdieping in te zoeken
  • Tien denk- en doekaartjes om zelf mee aan de slag te gaan

Je kunt het filmpje groter maken door op het icoontje rechts onder te klikken. 

Online link om het elders te kunnen afspelen: https://vimeo.com/572964489/004e9c1140

Ken je dat? Dat je de ander aan het uitleggen bent 'hoe het werkt'? We weten dat vaak best goed. Wat doet het met je als je daar eens helemaal in los gaat? Met hoe jouw organisatie werkt, hoe het in de wijk werkt, in Nederland, in jouw vakgebied. 

Aan de andere kant is het soms veel lastiger om te vertellen wat er in de praktijk nu echt werkt. Maar ook dat is natuurlijk wel eens interessant. En welke verschillen ervaar je terwijl je het er over hebt?

Deze werkplaat kun je natuurlijk op allerlei manieren doen. Alleen, samen, hardop, in stilte, voor de groep, op papier. Vind een vorm die bij je past - maar het is natuurlijk ook wel goed om je zelf daarin wat uit te dagen :-)
Wat als je de wijk eens ziet als een een natuurlijk organisme waarin er in potentie een overvloed is aan slimme oplossingen, beschikbare hulp, beschikbare tijd et cetera. Hoe zou je die aanboren? En wat zit er in de werkwijze van nu die dat misschien juist onnodig tegenhoudt?
Misschien heb je weleens gehoord van de management-bullshit-bingo. Altijd leuk om eens op zoek te gaan naar woorden die we vanzelfsprekend zijn gaan vinden maar die eigenlijk stiekem meer van ons wereldbeeld bepalen dan we denken. Wat dacht je van 'uitvoerder' of 'werkvloer', 'aanbieder' of 'tijdschrijven'? En andersom: wat zijn juist woorden die je dichter bij de leefwereld brengen? 'Ont-moeten', 'zaaien', 'wist je dat auditen eigenlijk luisteren betekent'? Kun je er zelf een aantal aan toevoegen?
Jouw manier van denken wordt ook toch zeker wel een beetje bepaald door de opdrachten die je krijgt. Kun je eens op zoek gaan naar het type opdrachten dat je krijgt en wat dat met jouw mentale model doet? En juist met je energie?
Hieronder vind je een tiental denk- en doekaartjes om mee aan de slag te gaan. Ook deze zijn te printen of via een download te verspreiden via een whatsappgroep, emailbijlage et cetera. Het is natuurlijk ook interessant om samen juist jullie eigen vragen te formuleren. Vraag dan na het filmpje vooral op welke concrete momenten in de dagelijkse praktijk deze reflectie nodig is. Is het rondom bepaalde besluitvorming? Welk kaartje of welke vraag zou er dan standaard even bij moeten worden gepakt? Eventueel gekoppeld aan het nog eens bekijken van het filmpje. 


Zo gewenst kunnen we jullie eigen vragen naar aanleiding van het filmpje in deze opmaak verwerken. Neem als je dat graag zou willen even contact met ons op via info@verdermetdebedoeling.nl.