Werkpakket 2: Een spannende vraag

Werk jij voor de overheid? Of werk jij voor de samenleving? Een spannende vraag natuurlijk omdat het een tegenstelling suggereert die wij in de praktijk niet zo ervaren. En toch is het misschien eens leuk onszelf deze spiegel voor te houden. Want al vinden al onze interne processen hun oorsprong in belangrijke waarden vanuit de samenleving - toch kan een middel soms nog wel eens verworden tot een doel op zich. Zeker ook bij ons.


Hieronder vind je op volgorde van boven naar beneden: 

  • Het animatiefilmpje: Een spannende vraag
  • 4 werkplaten om samen de verdieping in te zoeken
  • 10 denk- en doekaartjes om zelf mee aan de slag te gaan

Animatiefilmpje

Elders afspelen: https://vimeo.com/894085684

Werkplaten

Hoe is de balans?

Welke elementen van je werk versterken het idee dat je vooral voor de overheid werkt? Je manager, je collega's, de systemen? 

En welke elementen versterken het idee dat vooral voor de samenleving werkt? Hoe is die balans? Waar helpen ze elkaar? Wat kun/wil je daar (samen) aan doen?

Voorbeelden en verschillen

Welk voorbeeld ken je waarbij je echt vooral voor de interne organisatie aan het werk was? En welk voorbeeld waarbij je vooral voor en met de samenleving aan het werk was. Wat waren de verschillen, waar zat hem dat in?

Doel - middel

We weten allemaal dat het middel soms gepromoveerd wordt tot doel. Moeilijker is het om te zien hoe dat met jouw eigen focus zit. Waar ben jij druk mee? En wat is daarvoor de werkelijke opgave? En welke andere middelen verliezen we daardoor wellicht uit het oog? 

Rechte rug

Soms vraagt jouw kennis en contact met de samenleving om een 'rechte rug' als je een opdracht krijgt. Dat is spannend en lukt vast niet altijd. Welk voorbeeld heb je daarvan? Wat kostte je dat en wat leverde je dat op?

Gereedschap

We hebben allemaal ons gebruikelijke gereedschap om te werken aan opgaves. Producten die we opleveren om iets te bewerkstelligen. Beleidsstukken, wetten, nota's, geld enzovoort. Stel dat jouw gebruikelijke producten verboden terrein zijn. Hoe zou je dan toch kunnen bijdragen aan die opgave? Een denkoefening om de gebaande paden en reflexen eens te onderzoeken.

Denk- en doekaartjes