Werkpakket 3: Van legpuzzel naar ecosysteem

Je kunt náár een wijk kijken, maar je kunt ook vanuít een wijk kijken. En dan zie je toch vaak hele verschillende dingen. Je kunt een wijk zien als een legpuzzel, maar je kunt een wijk ook zien vanuit het eco-systeem dat het is. Wat zie jij als je naar een wijk kijkt? Hieronder vind je op volgorde van boven naar beneden: 

  • Het animatiefilmpje: Van legpuzzel naar ecosysteem
  • Vier werkplaten om samen de verdieping in te zoeken
  • Tien denk- en doekaartjes om zelf mee aan de slag te gaan

Animatiefilmpje

Wachtwoord: HxtU72d 

Elders afspelen: https://vimeo.com/914405182

Werkplaten

Hoe het werkt of wat er werkt

Ken je dat? Dat je de ander aan het uitleggen bent 'hoe het werkt'? We weten dat vaak best goed. Wat doet het met je als je daar eens helemaal in los gaat? Met hoe jouw organisatie werkt, hoe het in de wijk werkt, in Nederland, in jouw vakgebied. 

Aan de andere kant is het soms veel lastiger om te vertellen wat er in de praktijk nu echt werkt. Maar ook dat is natuurlijk wel eens interessant. En welke verschillen ervaar je terwijl je het er over hebt?

Deze werkplaat kun je natuurlijk op allerlei manieren doen. Alleen, samen, hardop, in stilte, voor de groep, op papier. Vind een vorm die bij je past - maar het is natuurlijk ook wel goed om je zelf daarin wat uit te dagen :-)

Natuurlijke groei

Wat als je de wijk eens ziet als een een natuurlijk organisme waarin er in potentie een overvloed is aan slimme oplossingen, beschikbare hulp, beschikbare tijd et cetera. Hoe zou je die aanboren? En wat zit er in de werkwijze van nu die dat misschien juist onnodig tegenhoudt?

Welke woorden?

Misschien heb je weleens gehoord van de management-bullshit-bingo. Altijd leuk om eens op zoek te gaan naar woorden die we vanzelfsprekend zijn gaan vinden maar die eigenlijk stiekem meer van ons wereldbeeld bepalen dan we denken. Wat dacht je van 'uitvoerder' of 'werkvloer', 'aanbieder' of 'tijdschrijven'? En andersom: wat zijn juist woorden die je dichter bij de leefwereld brengen? 'Ont-moeten', 'zaaien', 'wist je dat auditen eigenlijk luisteren betekent'? Kun je er zelf een aantal aan toevoegen?

Welke opdrachten krijg je?

Jouw manier van denken wordt ook toch zeker wel een beetje bepaald door de opdrachten die je krijgt. Kun je eens op zoek gaan naar het type opdrachten dat je krijgt en wat dat met jouw mentale model doet? En juist met je energie?

Denk- en doekaartjes